EUTOPIA
In de zomer van 1995 staat de stad Potsdam, bij Berlijn, model voor een Europese utopie: kunstenaars en stedelingen streven naar haar totstandkoming, precies 50 jaar nadat de geallieerde wereldleiders er confereerden. Met meer dan 150 uitgenodigde kunstenaars wordt Eutopia de belangrijkste kunstgebeurtenis in de deelstaat Brandenburg. Ondersteund door fondsen en sponsoren uit verschillende landen, verandert Potsdam in een proeftuin voor de toekomst.

Vanaf 1993 ontwikkelde Rob Schrama zijn plannen om deze voormalige Oostduitse stad tot een cultureel middelpunt van Europa om te vormen. Hij werkte daarbij nauw samen met autoriteiten en burgers. Ook benaderde hij kunstenaars uit de gehele wereld voor ideeën, om met de bewoners samen Potsdam in een “Gesamtkunstwerk” te veranderen. Op deze pagina krijgt u een kleine impressie van wat er gedurende 17 dagen Eutopia in Potsdam gebeurde.

De opening van Eutopia vindt plaats op de Glienicker Brücke, die Potsdam met Berlijn verbindt. De Amerikaanse kunstenaar Fred Stern creëert met behulp van een blusboot van de Berlijnse brandweer een regenboog, eindigend in een waterfestijn op de brug, een zondvloed over Potsdam, met dansers en exoten van het Amsterdam Ballon Gezelschap.


 

 

Een week lang bouwen kunstenaars van het Amsterdam Ballon Gezelschap aan een Toren van Babel; een 12 meter hoge constructie, gemaakt van pallets en afvalhout. Zij doen dit op het terrein van de voormalige Garnizoenskerk. In 1933 koos Hitler deze kerk uit als locatie om tot rijkskanselier gekozen te worden. In de Tweede Wereldoorlog werd de kerk verwoest, maar sedert de eenwording van Duitsland is er sprake van een eventuele wederopbouw. Met de bouw van de Toren van Babel wil het Amsterdam Ballon Gezelschap de ontwijde grond reinigen van zijn besmette verleden en het blikveld van de Potsdammers openen voor een nieuwe invulling van het terrein. De bouw van de Toren van Babel eindigt in een voorstelling, waarbij de arbeiders door hun slavendrijvers worden afgebeuld en de werkplek verandert tot een macaber schouwspel, waar gedrochten, hoeren, heksen en vuurspuwers de arme werkers tot waanzin brengen en uiteendrijven. Met een daverend vuurwerk wordt ten slotte deze toren van haar Babylonische spraakverwarring, onbegrip en oorlog bevrijd. Het kwaad is overwonnen en het publiek wordt uitgenodigd om samen met de kunstenaars dansend de grond van de voormalige Garnizoenskerk voor een nieuwe toekomst in te wijden.

Tooren van Babel voorstelling 001

Toren van Babel voorstelling 002

De Nederlandse zangpedagoog Geert van Tijn geeft openbare zanglessen aan de Potsdamse bevolking.



De Nederlandse mediakunstenaar Willem de Ridder verduistert een leegstaand huis tot een “dark-room”, alleen te betreden met een cassette recorder, die de bezoeker meevoert in een spannend avontuur.
In samenwerking met de Universiteit van Potsdam wordt in het St. Joseph ziekenhuis het project Kunst und Heilung uitgevoerd, naar het idee van de Amerikaan Naj Wikoff. De in Eutopia participerende kunstenaars gaan met patiënten, personeel en bezoekers van dit ziekenhuis aan de slag met allerlei vormen van kunst, om hen de helende werking ervan te laten ervaren.
eutopia eutopia
De Amerikaanse celebration kunstenaar Marilyn Wood organiseert in de binnentuinen van de Hollandse wijk een groots nachtelijk festijn, met yuppen en krakers samen.
Marilyn Wood
De Berlijnse kunstenaar Rolf Langelbartels organiseert overal in Potsdam zijn “Tafelconcerten”, een samenspel tussen computer en deelnemers. Iedere speler aan tafel krijgt een nummer. De computer geeft een willekeurige opsomming van nummers en van speelduur aan. Zodra een deelnemer aan de beurt is, produceert hij een specifiek eigen geluid. Er ontstaat een bijzonder klankconcert, die op grote hilariteit bij deelnemers en publiek kan rekenen.
tafelconcert 1 tafelconcert 2

tafelconcert 3

In de belangrijkste toeristische attractie van Potsdam, het park Sanssouci, organiseert Het Berlijnse “Büro für ungewöhnliche Massnahmen” een actie: voor de ingang van het park staan een aantal “parkwachters” die de toeristen met een groot bord attenderen op de “nieuwe”verordeningen voor het betreden van het park: iedere toerist moet bij het betreden van het park over zijn schoeisel een paar steriele beschermsloffen aantrekken. Hiermee wordt voorkomen dat de bezoekers het gevaarlijke plantenbacil “Floraglittus”in het park overbrengen.
Sanssouci 1 sanssouci 2
 

 

 

 

 

HOME