Werkwijze

Het proces van vervaardiging van “Minerality” werkstukken duurt lang; veelal meer dan twee maanden per exemplaar. Rob Schrama begint eerst met het maken van een klei mal. Met zijn vingertoppen modelleert hij een klei-landschap, met bergen en dalen, gaten en holen en vervaarlijke punten. Bij de grote werkstukken zijn enkele honderden kilo’s nodig en hanteert de kunstenaar ook diverse steunmiddelen, zoals gaas en stokjes, om alle klei vouwen en punten in hun vorm te houden.
     

           


Over de mal heen wordt linnen of jute gedrapeerd. Hier over heen wordt een verhardingslaag van polyester aangebracht, dat met behulp van glasvezel matjes laag na laag op de kleimal wordt aangebracht. Ook na vele lagen blijft deze laag broos en teer. Daarom dient ook de achterkant met polyester te worden versterkt, alsmede voorzien te worden van een betonijzeren “geraamte” dat zorgt voor extra versteviging. Voordat de achterkant bewerkt kan worden, wordt de klei mal eerst weggehakt, zodat er een flinterdun laagje polyester overblijft.

Als de gevormde “schildersdoeken” stevig genoeg zijn, wordt een grondverf aangebracht, verzwaard met zand en ijzervijlsel om voor extra reliëf te zorgen. Vervolgens worden de kleuren aangebracht. Rob Schrama gebruikt hiervoor olieverven, die zowel met een verfspuit als met penselen op het doek worden aanbracht. De rijkdom aan kleuren van de wereld der mineralen vormen zijn inspiratiebron.